Pingáló méhecskék
Lecketerv és program: Bernát Péter
Írta: Gedeon Vera
Letölthető anyagok:   mehek.sb Pingáló méhecskék  

Pingáló méhecskék

Ebben a leckében csíkhúzó méheket készítünk, amelyekkel szimmetrikus ábrákat lehet rajzolni.

Rajzolj a méhecskékkel szimmetrikus ábrákat! Használd a nyílgombokat az irányításukhoz.

Kattints a papírra a vonalak törléséhez.

Kattints a zöld zászlóra az újrakezdéshez.

1. Előkészítés

Kezdj új projektet, és a kezdő macska szereplőt töröld ki.

Tölts be egy új szereplőt. Válaszd az Animals könyvtárból a bee1 nevű méhet.

Nevezd el a szereplőt Méhecskének, és helyezd el a játéktérben.

Állítsd a Méhecske méretét 50%-osra, hogy több helye legyen röpködni. (Ehhez írj 50-et a Kinézet csoportban a parancs mezőjébe, és kattints a parancsra duplán.)

2. A kezdőhely beállítása

Ha Méhecskét az egérrel ide-oda vonszolod a játéktérben, a tulajdonságablakban található x és y melletti számok folyamatosan változnak.

A Méhecske helyét nem egy, hanem két szám határozza meg: a méhecske x helye illetve y helye. Az első érték a Méhecske vízszintes irányú, a második a függőleges irányú helyzetét jelenti. A játéktér középpontjának x és y helye is 0.

Húzd be a programozási térbe a Mozgás csoportból az parancsot, és kattints rá! A Méhecske arra a helyre ment, amit a két számérték meghatározott: jelenleg az x: 0 y: 0 pontba, vagyis a középpontba. Ha a parancson belül megváltoztatod az x és y értékeket, majd rákattintasz a parancsra, a Méhecske más és más helyekre fog ugrani. Próbáld ki!

Legyen a Méhecske kiindulópontja a bal felső sarok:

3. A méhecske elindul

Rábírjuk a Méhecskét, hogy folyamatosan repüljön előre, a jobbra-balra gombok lenyomására viszont kanyarodjon el közben.

A következő feladattal mindig előrefelé fog szállni:

Próbáld ki: kattints a zöld zászlóra!

Két további feladattal a kanyarodások is megvannak:

Próbáld ki: kattints a zöld zászlóra, és kanyarogj a balra és jobbra gombokkal!

4. A méhecske középre indul el

Azért, hogy a Méhecske hosszabban szállhasson előre, a középpont felé fogjuk elindítani. Ezért elhelyezünk egy (láthatatlan) szereplőt a középpontban, ami felé nézve elindulhat.

Fess egy új szereplőt. Az alakja legyen egy pötty: egyszerűen csak helyezz el egy pontot az ecsettel.

Miután létrehoztad, nevezd át Középpontra. Kattints a Mozgás csoportban az parancsra, így a Középpont a játéktér közepére ugrik.

Ezután kattints a Kinézet csoport parancsára, hogy a Középpont eltűnjön.

A következő módosításokkal a Méhecske a játéktér középpontja fele fog elindulni:

5. A toll használata

Ahhoz, hogy a Méhecske csíkot húzzon maga után, tollat kell adnod a "kezébe".

A zászlóra kattintáskor a tollat fel kell emelni, hogy az parancsra történő elmozduláskor a Méhecske ne húzzon vonalat. Csak akkor szabad a tollat letenni, miután a sarokba került.

Közben pedig (például akkor, amikor a toll fel van emelve), be kell állítani a toll színét és méretét (vastagságát).

Kattints a zászlóra, és rajzolj a Méhecskével!

6. A háttér átfestése

A Méhecske sárga tolla nem mutat jól a fehér háttéren. Módosítsd a játéktér fehér hátterét. Töltsd ki a hátteret világoskékre, és rajzolj rá ettől kicsit eltérő árnyalatú pöttyöket! Váltogathatod az ecset vastagságát is közben.

7. Másolatok készítése

Készíts a Méhecskéről három másolatot. A játéktér fölötti eszköztárból válaszd a Másolás eszközt, és kattints a Méhecskére.

Ezt összesen háromszor elvégezve máris négyen lettek a méhek. Nevezd el a Méhecske társait: Méhanya, Méhapa, Méhtestvér. Az új szereplők programján kicsit kell csak módosítanunk. Írd át az parancsok mezőit, hogy a három új szereplő a maradék három sarokból induljon: Méhanya az x: 200 y: 140, Méhapa az x: -200 y: -140, a Méhtestvér pedig az x: 200 y: -140 pontba ugorjon indulás előtt!

A tollak színét pedig állítsd különbözőre!

Így indul majd a rajzolás:

8. Már mindent telerajzoltál?

Jó volna, ha a zászlóra kattintáskor törlődne a rajzlap amellett, hogy a méhecskék a sarkokba ugranak. De érdemes volna megoldani azt is, hogy a rajzlapra kattintással menetközben is törölni lehessen a vonalakat. A játéktérnek tehát a következő feladatokat adhatod.

Most már kedvedre rajzolhatsz a méhcsaláddal! Jó szórakozást!

9. Befejezés

Mentsd el a projektet Méhek néven.

 4.   Következő lecke:

Barlangi búvár

Barlangi búvár

 

Szólj hozzá!
Név:
Jelszó:


Mirelina
2010. február 20. 12:57
Mirelina
15 öt használtam.firkáltam mint a baba


blumle (Scratch Magyarország csapat)
2009. március 13. 08:30
blumle
Köszönjük Csajszi!


Csajszi98
2009. január 31. 14:19
Csajszi98
Ez a legjobb játék, amit eddig itt láttam!


bernatp (Scratch Magyarország csapat)
2008. március 31. 21:03
bernatp
Pancserz, miért nem mutatod meg ország-világnak? :) Javaslom, regisztrálj a scratch.mit.edu oldalon, töltsd fel oda programjaidat, a mi oldalunkon pedig add meg a scratch.mit.edu oldalon használt felhasználói nevedet, hogy innen is elérhessük játékaidat.


pancserz
2008. március 16. 18:36
pancserz
EZ a kedvenc leckém. Több méhecskét is csináltam mint négy!!



eXTReMe Tracker Valid HTML 4.01 Transitional