Jelmez- és háttérfestés
Írta és tervezte: Takács Valéria

Ha nem tetszenek a Scratch beépített hátterei és szereplői, vagy teljesen egyedi kinézetű programot szeretnél készíteni, akkor sem kell elkeseredned. Ezeket te is megrajzolhatod a Scratch festőablakában, vagy betöltheted más programban készített képeidet. Ebben a leckében megismerheted a Festőablakot egy háttér és egy szereplő megfestésének lépésein keresztül.

1. A Festőablak megnyitása

A Scratch indításakor a narancssárga macska egy egyszerű fehér háttér előtt áll. Rajzoljunk helyette valami mást! Kattints a Játéktérre, majd annak Háttér fülére. Láthatod, hogy jelenleg egyetlen háttér van, egy fehér téglalap. Két lehetőséged is van: vagy egy meglévő hátteret rajzolsz át, vagy teljesen újat festesz. Bárhogyan is döntesz, biztosan előjön a Festőablak, ahol elkészítheted saját háttered.

Teljesen új háttér készítéséhez a Festés gombra kell kattintanod, de mi most csak a beállított fehér hátteret szeretnénk módosítani. Ehhez kattints a Szerkesztés gombra, és megjelenik a Festőablak a fehér háttérrel.

2. Háttér festése

A következőkben ezt a hátteret készítjük el lépésről lépésre, és megismerkedünk a Festőablak eszközeivel.

Ahhoz, hogy az elkészült hátteredet teljes egészében lásd, állítsd az ablak alsó részén található skálát a legkisebbre.

Ezután vízszintesen válaszd ketté a képernyőt egy zöld vonallal. Az aktuális rajzolószínt az ablak bal oldalán találod. Megváltoztatni egy másik színre való kattintással lehet.

Vonal rajzolásához kattints az rajzeszköztárban található Vonal ikonra. A vonal vastagságát az Ecsetméret feliratra kattintva tudod beállítani. Figyelj arra, hogy ez a vonalvastagság beállítás vonatkozik az ecset, a kitöltetlen téglalap és a kitöltetlen ellipszis vonalaira is.

A beállítások után kattints a rajzlapnak arra a pontjára, ahol szeretnéd elkezdeni a vonalat. A bal gomb nyomvatartása mellett húzd addig az egérmutatót, ameddig a vonalad tartson, majd engedd fel.

Ezután kattints a festékes vödröt ábrázoló ikonra. Ez a Kitöltés, amivel egy egyszínű, körbehatárolt területet tudsz kifesteni egyetlen gombnyomással. Töltsd ki a vonal alatti területet zölddel, azaz kattints a beszínezendő terület belsejébe a festékes vödör alakúra változott egérkurzorral. Ha az egész rajzlapod beszíneződött, annak az lehet az oka, hogy a vonalad nem ért teljesen hozzá a rajzlap széleihez!

Az utolsó lépésedet visszavonhatod, ha a Festőablak bal felső részén található Visszavonás gombra kattintasz. Ha teljesen új rajzot szeretnél kezdeni, akkor a Törlés gombbal mindent letörölhetsz. Az Ismétre kattintva pedig visszahozhatod azt, amit a Visszavonással eltüntettél.

Az égboltot átmenetesen szeretnénk színezni! Ehhez válassz ki kétféle kéket. A rajzolószín kiválasztásához a bal gombot használd, míg a háttérszínhez a jobb egérgombot. Válaszd ki az ikonok alatt megjelenő kitöltési minták közül a harmadikat.

Kattints a rajzlapon a zöld sáv fölötti részre. Ezzel megrajzoltad az égboltot.

Figyelj arra, hogy ez a kitöltési mód egyszínű sávokkal tölti ki a területet. Így ha másik kitöltést szeretnél, problémáid lehetnek. Ha legutoljára kitöltést végeztél, akkor először vond vissza ezt a lépést, majd ismételd meg az új színkombinációval.


Ez egy hibás kitöltés.

A következő lépés a ház felépítése lesz. Ehhez először rajzolj két szürke körvonalú téglát a Téglalap eszközzel és az ikonsor alatti két mód közül válaszd a jobb oldalit.

Ennek hatására a téglalap kitöltetlen lesz, csak a körvonalait rajzolod meg. A másik beállítással egyszínű tömör téglalapot rajzolhatnál.

Szerencsére nem kell egyesével megrajzolnod a ház összes tégláját. Az elkészült téglákat le is másolhatod és beillesztheted őket tetszőleges helyre. Erre több lehetőség is van:

  • A Kijelölés ikon kiválasztása után jelöld ki azt a területet a rajzlapon, amelyet szeretnél lemásolni. Ezután nyomd le egyszerre a CTRL és a C billentyűket. Ennek hatására a kijelölt terület megduplázódik. A másolatot az egér segítségével a rajzlap bármelyik részére mozgathatod.
  • A másik lehetőség a Nyomda eszköz. Ha ennek az ikonjára kattintasz, ugyanúgy kijelölhetsz egy területet, mint a Kijelöléssel, de most nemcsak egy másolatot tehetsz le a rajzlapra a kijelölt részről, hanem egymás után annyit, amennyit csak szeretnél.

Ha elkészültek a téglasorok, vedd körbe őket egy nagy téglalappal. Néhány tégla széle ki fog lógni a nagy téglalapból. Ezeket töröld ki az eszköztárban található Radír segítségével. A vonalhoz hasonlóan itt is beállíthatod, hogy mekkora legyen a radír mérete. Figyelj arra, hogy a Radír nem háttérszínű, így a radírozott területek hátterét újra kell színezni. Ez átmenetes kitöltésnél gondot okozhat.

Ezt úgy lehet megoldani, hogy nem az eredeti két színnel kell átmenetes kitöltést készíteni, hanem új színeket kell választani. Ehhez szükség van a Pipettára.

Ez egy olyan eszköz, amellyel a rajzlapról lehet színt választani. Ha a pipettával a rajzlap egyik pontjára kattintasz, akkor a rajzolószín a kattintás helyén található képpont színét veszi fel.

Most a két szín legyen közvetlenül a radírozott terület alatti és feletti két szín. Ha ezekkel átmenetesen kitöltöd az üres részt, akkor nem fog látszani a radírozás helye.

Ezután színezd ki a téglákat, rajzolj tetőt a házra, postaládát a ház elé és napot az égre!

Napot legegyszerűbben Ellipszis alakkal rajzolhatsz. Ugyanolyan beállításokkal rajzolhatsz kört (vagy ellipszist), mint amilyenek a téglalap rajzolásánál szerepeltek. Ha lenyomva tartod a SHIFT billentyűt ellipszis rajzolása közben, akkor kört kapsz.

Utolsó lépésként írd rá a postaládára a feliratot. Ehhez válaszd ki a Szöveg ikont. Ekkor a rajzlapon megjelenik egy fekete négyzet és egy szürke kurzor. A kurzortól kezdve írhatod be a szöveget, de bármikor átvonszolhatod a rajzlap más pontjára, ha megfogod a fekete négyzetet. A szöveg színét, betűtípusát és méretét bármikor megváltoztathatod, még akkor is, ha már elmentetted a rajzodat és később újra megnyitod. Ugyanarra a rajzra két szöveget nem tudsz írni.

Ha kész vagy a rajzolással, akkor kattints az OK gombra. A Festőablak bezárul és a képed bekerül a hátterek közé.

3. A rajzlap fölötti gombokról

Eddig még nem volt szó a rajzlap fölötti gombokról. Az első kettővel nagyíthatod vagy kicsinyítheted a képet, amit rajzoltál. De vigyázz, mert ez nemcsak a nézetre vonatkozik. (Arra a rajzlap alatti skálát használjuk.) Ha felnagyítottad, akkor a háttered az lesz, amennyi a képedből a rajzlapon látszik.

A középső két gombbal balra illetve jobbra forgathatod a képet, az utolsó kettővel pedig tükrözheted függőlegesen (ekkor a bal és jobb oldala helyet cserél) vagy vízszintesen (ekkor fejre áll).

Figyelj oda, mert ha éppen kijelöltél valamit a képen, akkor ezek a gombok csak a kijelölt területre lesznek hatással, egyébként meg az egész képre. A szövegeket pedig egyik sem változtatja meg.

4. Háttér rendezése, szerkesztése

Az elkészült hátteret átnevezheted, ha a kicsinyített képe mellett beírod az új nevet.

Ha szeretnéd módosítani a hátteredet, akkor kattints a Szerkesztés gombra (vagy duplán a háttér miniatűr ikonjára) és újra előjön a Festőablak, ahol elvégezheted a szükséges változtatásokat. De ekkor az eredeti kép nem marad meg.

Ha azt szeretnéd, hogy két különböző példányod legyen ugyanabból a képből, akkor kattints a Másolás gombra. Ekkor megváltoztathatod az egyik példányt úgy, hogy a másik változatlan marad.

Ha valamelyik hátteredet törölni szeretnéd, akkor kattints az X (törlés) gombra.

Ha a háttereid nem a megfelelő sorrendben vannak, akkor fogd meg őket és húzd a kívánt sorrendben a helyükre.

5. Háttér betöltése

Háttereket nemcsak rajzolni tudsz, hanem betölteni is. Ez azt jelenti, hogy a merevlemezen tárolt fájlokat, vagy interneten található képeket is betölthetsz a Scratch-be. Csak kattints a Betöltés gombra és a felugró ablakban keresd meg a fájlt, melyet szeretnél, vagy nyisd meg a fájlt képnézegetőben és az egér gomb nyomva tartása mellett húzd be a Scratch ablakába a többi háttér közé. Internetről is húzhatsz képet a Scratch-be, de csak akkor, ha a kép nem link.

6. Új szereplő festése

A Festőablakban nemcsak hátteret, hanem új szereplőt is rajzolhatsz.

Az ollóval vágd ki a narancssárga macskát a játéktérből. Ekkor a szereplőlistából is eltűnik. A Játéktér alatti három gomb közül kattints a bal oldalira, azaz az Új szereplő festésére. Rajzolj egy szereplőt a korábban megtanult módszerekkel. Figyelj arra, hogy az alak háttere "átlátszó színű" legyen. Ez a szürke-fehér négyzetráccsal jelölt szín.

Azért fontos, hogy ilyen legyen az új szereplő háttérszíne, mert egyébként eltakarná a Játéktérben beállított hátteret. Az OK gombra kattintva a rajzod bekerül a szereplőd jelmezei közé. Ez lesz az első jelmeze. További jelmezeket is rajzolhatsz neki. Ehhez készíts egy másolatot egy kész jelmezről, majd a Szerkesztés gombra kattintva módosítsd.

Most már tudod, hogyan tudsz saját képeket készíteni a Scratch Festőablakában.

 6.   Következő lecke:

Idomított sárkány

Idomított sárkány

 

Szólj hozzá!
Név:
Jelszó:


dkonyvmoly
2008. december 22. 15:19
dkonyvmoly
A festőablakban van úgy, h. az egeret mozgatom, de csak másodpercekkel később kezd el mozogni. Így borzasztó nehéz rajzolni.


Betty96
2008. március 27. 19:32
Betty96
Hii, de jó. Azt hittem én rontottam el vmit. Ha legközelebb elakadok, majd írok. Köszi mindent.


bernatp (Scratch Magyarország csapat)
2008. március 19. 10:23
bernatp
Betty, köszönjük észrevételedet! Rámutattál egy hibára, jelezni fogjuk a Scratch készítőinek. Egy jelmez új szereplővé alakítását úgy valósították meg a Scratch-ben, hogy utána az eredeti jelmez törlődik a hozzá tartozó szereplő jelmezlistájából. Akkor van gond, ha ez az egy jelmeze volt a szereplőnek. Minthogy egyetlen jelmeze mindig kell hogy legyen minden szereplőnek, azt a jelmezt nem törölheti a környezet, miután új szereplővé alakítod. Ekkor jelentkezik az általad felfedezett hiba: új szereplővé alakítás helyett egyfajta megkettőzés történik: születik egy új szereplő, de a régi jelmez is megmarad. Innentől mindkét jelmez egyszerre változik meg: ha átrajzolod az egyiket, a másik is átalakul. Ez hiba. Próbáld elkerülni ezt az esetet, amíg nem javítják.


Betty96
2008. március 18. 18:48
Betty96
A szereplőm jelmezére kattintottam és új szereplővé alakítottam. Ha az új szereplőt megváltoztatom ugyanúgy változik a régi is. Miért?


bernatp (Scratch Magyarország csapat)
2008. március 12. 06:15
bernatp
Javaslom, hogy kattints a szereplő neve melletti Elmentés gombra, és mentsd el a teljes szereplőt fájlba - jegyezd meg, hová mented. Ezután egy másik játékba betöltheted őt a játéktér alatti középső gombbal (egy mappa és egy csillag rajza szerepel a gombon). A szereplő nemcsak ugyanúgy fog kinézni, de ugyanúgy is fog működni mint elmentéskor, mert a Scratch a feladatokat is elmenti, nemcsak a jelmezeket.


rebeka95
2008. március 11. 12:25
rebeka95
Ha rajzolok egy szereplőt, akkor őt hogy lehet másik játékban is használni?



eXTReMe Tracker Valid HTML 4.01 Transitional