Játék a macskával 1.
Lecketerv és program: Bernát Péter
Írta: Gedeon Vera

1. A Scratch elindítása és a magyar nyelv beállítása

Ha elindítod a Scratch-et, a következőhöz hasonló képet látsz.

Ahhoz, hogy a Scratch-ed magyarul beszéljen, kattints a Language menüre, és válaszd ki a magyar nyelvet!

2. Játéktér és parancskészlet

A Scratch képernyője olyan, mint egy jó szerszámosláda, amelyben minden szükséges eszköz megvan és kézreáll. Három fő részre osztható: a játéktérre (jobb oldalt), a parancskészletre (bal oldalt), és a programozási térre (középen).

A képernyő jobb oldali részén láthatod a játékteret. Bár egyelőre úgy fest, mint egy fehér papírlap, ez annál sokkal több. Olyan inkább, mint egy tévé, ahol minden életre kel, beszél és mozog. Sőt, még a tévénél is érdekesebb: itt minden szereplőt Te utasítasz, minden a saját parancsaid szerint történik. De jó volna, ha a tévében is mindig az történne, amit szeretnél!

Az ablak bal oldalán található egy különleges terület: a parancskészlet. Az itt lévő színes lapocskák olyan parancsok, amelyekkel szereplőidet utasíthatod bizonyos dolgok megtételére. Talán nem is kell régre visszaemlékezned, amikor legóval vagy fakockákkal játszottál. Nos, ezekkel a darabokkal is éppen úgy bánhatsz, mintha egy építőjáték kellékei volnának: bármelyiket megragadhatod, és a bal egérgomb folyamatos nyomvatartásával behúzhatod a képernyő középső részére.

3. A macska üdvözöl Téged!

Ahhoz, hogy a macskát sikerrel utasíthasd, először illik neki nevet adnod. A képernyő középső részén felül megtalálhatod a macska kicsinyített ábráját, és amellett a Szereplő1 feliratot. Gépeld be a felirat helyett a Macska elnevezést!

Kérd meg a Macskát, hogy ha rákattintasz, köszönjön neked!

Ehhez először is a parancskészlet felső részén válaszd ki a sárga Vezérlés kategóriát!

Az egér bal gombjának nyomvatartásával húzd át a programozási térbe a Macska kattintásakor feliratú sárga sapkát!

Ezután válaszd ki a lila Kinézet kategóriát!

Most húzd a parancsot a játéktérbe úgy, hogy az előző sárga kirakóelem alá csatlakozzon! A csatlakozási lehetőséget egy vastag fehér vonal jelzi.

Ha most a Szia! feliratra kattintasz, át tudod írni a szöveget. Ha például Petinek hívnak, beírhatod: Szia Peti!

Most kattints a jobb oldali játéktérben a Macskára, és figyeld meg: teljesíti a kirakóelemekkel megfogalmazott kérésedet!

4. A Macska megmozdítása

A sárga Vezérlés kategóriából húzd át a programozási térbe a sapkát, majd alá a kék Mozgás kategóriából a parancsot!

Kattints a zöld zászlóra, és figyeld meg, mi történik!

Ahányszor csak a zászlóra kattintasz, a Macska előrébb lép.

Ha túl sokszor kattintasz a zászlóra, a Macska ki is sétálhat a képből. Úgy tudod őt visszahozni, ha az egér bal gombjának nyomvatartása közben "vonszolod". Így a játéktérben bármikor tetszőleges helyre teheted le őt.

5. Színváltós macska

Kérd meg a Macskát, hogy amikor a szóköz billentyűt lenyomod, változtassa meg a színét!

A sárga Vezérlés kategóriából húzd át a programozási térbe a sapkát, majd a Kinézet parancskészletből a parancsot, és illeszd össze őket!

Próbáld ki, mi történik, ha lenyomod a szóköz billentyűt!

A jobb felső sarokban lévő piros stop (Minden leállítása) gomb lenyomására Macska visszakapja az eredeti színét.

6. Séta jobbra-balra

Kérd meg a Macskát, hogy a jobbra és balra billentyűk lenyomásakor menjen jobbra, illetve balra!

Az előzőekben észrevehetted, hogy a szóköz billentyű helyett a legördülő menüből másik gombot is választhatsz. Húzz át a programozási térbe két sapkát, majd mindkettő alá egy-egy parancsot.

Az első esetben válaszd ki a jobbra gombot, a második esetben a balra gombot!

Ahhoz, hogy a Macska balra haladjon, a bal gomb lenyomásakor nem 10, hanem –10 lépést kell haladnia. Ugyanis ilyenkor tolatnia kell. (Később megtanulod, hogyan lehet a Macskát elfordítani.)

7. Mentés és kilépés

Próbáld ki az összes lehetőséget, amivel foglalkoztunk: kattints a Macskára, a zöld zászlóra, és nyomd meg a szóköz, a balra és a jobbra gombokat. Minden működik!

Vége az első leckének. Ahhoz, hogy munkádat elmentsd, a fenti menüsorban válaszd a Mentés menüpontot!

A megjelenő ablakban add a Macska nevet a projektnek.

Kattints az OK gombra!

A programból úgy léphetsz ki, hogy egyszerűen bezárod a Scratch-ablakot, majd a felbukkanó ablakban a Want to quit Scratch now? (azaz Ki szeretnél lépni a Scratch-ből?) kérdésre az Igen választ adod.

 

Szólj hozzá!
Név:
Jelszó:


Csajszi98
2009. január 31. 14:07
Csajszi98
Itt lehet játékokat készíteni, vagy mi?


blumle (Scratch Magyarország csapat)
2008. december 10. 10:32
blumle
Kedves Tothbeki, játékokat nem csak a leckék végén,de találsz a következő weboldalakon is: http://scratch.inf.elte.hu/projekt/magyar
illetve
http://scratch.mit.edu/
oldalakon! Jó szórakozást!


tothbeki
2008. november 27. 18:28
tothbeki
igen hol vannak a játékok?


blumle (Scratch Magyarország csapat)
2008. június 14. 17:05
blumle
Szia! Segíthetünk?


Charmygirl
2008. június 04. 08:39
Charmygirl
Hali!


blumle (Scratch Magyarország csapat)
2008. április 25. 20:49
blumle
Köszi:) Igyekeztünk,de szerintem azért akad ennél sokkal izgibb is!


Pulika11
2008. április 24. 17:58
Pulika11
ez a 2. legjobb játék


1020304050
2008. február 11. 19:11
1020304050
hello!!!!!!



eXTReMe Tracker Valid HTML 4.01 Transitional